Dupa mai multe ore de negocieri purtate cu reprezentantii Grupului Feroviar Roman, Ministerul Transporturilor a anuntat ca firma controlata de Gruia Stoica a fost declarata castigatoare in cursa pentru privatizarea CFR Marfa.”Dupa sapte ore de negocieri pot sa va anunt ca a iesit fumul alb. Astazi putem declara un castigator in competitia de privatizare a CFR Marfa, Grup Feroviar Roman”, a spus ministrul Relu Feneciu. El a anuntat ca suma pe care statul urmeaza sa o primeasca de la GFR este de 202 milioane de euro. De asemenea, sustine ca investitorul va trebui sa aloce un capital de 900 de milioane de euro reabilitarea CFR Marfa.

Reamintim ca joi dupa pranz s-a anuntat ca Grup Feroviar Roman ( GFR) a facut o oferta financiara pentru CFR Marfa care depaseste 180 de milioane de euro, dar ca firma controlata de omul de afaceri Gruia Stoica a venit  si cu niste conditii pentru a prelua societatea de stat, conditii pe care comisia de privatizare a sustinut ca nu le va accepta.“Astazi a avut loc ultima etapa a procesului de privatizare a CFR Marfa. Astazi s-au deschis ofertele tehnica si financiara. Oferta tehnica a companiei a fost corecta si compania GFR a fost declarata calificata. Oferta financiara contine niste conditii. Acum suntem in negocierea acestor conditii. Daca vom ajunge la o finalizare a acestei negocieri, astfel incat oferta financiara sa nu aiba niciun fel de conditii, vom finaliza procedura. Daca nu se va intampla acest lucru, va fi descalificat ofertantul ramas in cursa. In ceea ce priveste conditiile care sunt cerute, atat timp cat se va renunta la ele, putem sa mergem mai departe. Daca nu, nu vom merge mai departe, pentru ca mandatul Comisiei de Privatizare este foarte clar: pretul trebuie sa fie peste 180 milioane euro si fara niciun fel de conditii”, a declarat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

Asocierea romano-austriaca Transferoviar Grup – Donau Finanz a anuntat, miercuri, ca se retrage din procedura de privatizare a CFR Marfa. Asta dupa ce , in urma cu doua saptamani, si americanii de la OmniTRAX au iesit de pe lista scurta . Astfel , singurul care a ramas in cursa pentru preluarea transportatorului feroviar de stat este GFR.

Ce planuri are GFR?

Intr-un interviu acordat revistei ” Finantistii” , Gruia Stoica a spus ca vrea sa reuneasca pietele din Romania, Serbia si Bulgaria si sa transforme tara noastra intr-un nod strategic pe Noul Drum al Matasii. Realizarea acestui proiect s-ar traduce prin crearea pe piata interna a peste 100.000 de joburi in logistica si in sectoare conexe si prin venituri anuale la bugetul de stat de peste un miliard de euro. Omul de afaceri a punctat faptul ca pentru realizarea acestei strategii este important ca grupul pe care il detine sa preia transportatorul feroviar din Bulgaria.

Planurile initiale par insa ca vor urma un nou traseu, avand in vedere ca GFR a fost declarat castigator in cursa pentru preluarea CFR Marfa, dar in Bulgaria situatia s-a schimbat radical. Potrivit Novinite, Agentia bulgara pentru privatizare si control post-privatizare a decis sa anuleze procedura de privatizare a diviziei de marfa a Companiei Nationale Feroviare BDZ, pentru care GFR urma sa depuna vineri o oferta de preluare. In aceste conditii este posibil ca firma controlata de Gruia Stoica sa urmaresca un alt traseu si sa gasesca alte piete pe care sa faca noi achizitii. ” Grup Feroviar Roman doreste sa sublinieze faptul ca dispune de finantarea necesara achizitionarii BDZ Cargo. In ceea ce priveste informatiile privind anularea privatizarii operatorului de stat de transport feroviar de marfa din Bulgaria, dorim sa precizam ca decizia de anulare a apartinut statului bulgar. Autoritatile bulgare au luat aceasta hotarare dupa ce BDZ Cargo a trimis o scrisoare de informare Agentiei de Privatizare, prin care a aratat ca nu poate oferi garantii si un termen limita pentru ridicarea sechestrului pus pe actiunile sale”, se arata intr-un comunicat emis joi de GFR. Potrivit acestui document, compania din Romania asteapta sa vada care va fi finalitatea acestui proces, aceeasi atitudine fiind adoptata si de toti ceilalti competitori care au ajuns pe lista scurta.

Istoria Grampet Group

Grampet Group a adunat sub o singura umbrela 16 companii care activeaza in toate sectoarele din domeniul feroviar. Cele mai importante sunt Grup Feroviar Roman (GFR) si Remar Pascani, unitate specializata in constructii, reparatii si modernizari vagoane de calatori si marfa; Reva Simeria care se ocupa de reparatii, modernizari si intretinere vagoane de marfa si Grampet Debrecen, Ungaria care activeaza in constructii, modernizari, reparatii si revizii vagoane de marfa. Infiintat in 1999, Grampet Group si-a extins activitatea, iar in prezent, are afaceri in Romania, Bulgaria, Ungaria, Germania, Serbia, Muntenegru, Ucraina si Republica Moldova, intentionand sa cucereasca si alte piete externe. Operatorul feroviar de marfa, GFR, dispune de o flota de 325 de locomotive si peste 13.500 de vagoane. Printre cei mai importanti clienti ai companiei se numara Rompetrol, OMV Petrom, Lukoil, Conpet, Holcim, Lafarge, Arcelor Mittal, Dacia-Renault si Butan Gas.

In zece ani, firma a reusit sa-si adjudece prima pozitie in topul transportatorilor feroviari privati din Romania, avand o cota de piata de 33%. Viabilitatea business-ului este dovedita si de cifrele raportate anual, in 2011, in plina criza economica, firma putand sa-si majoreze semnificativ profitul net si veniturile. Bilanturile contabile depuse la Ministerul Finantelor arata ca in 2010 GFR a avut o cifra de afaceri neta de 521.762.419 lei, un profit net de 4.598.637 lei , in timp ce anul trecut cifra de afaceri s-a majorat la 761.053.345 lei, iar profitul a crescut pana la 28.920.981 lei. Schimbari importante au avut loc si in schema de personal, intr-un singur an Grup Feroviar Roman angajand peste 1.000 de salariati. Astazi pentru aceasta firma lucreaza 2.386 de oameni, multi dintre ei provenind din randul disponibilizatilor de la companiile feroviare de stat. Gruia Stoica spune ca o contributie insemnata in cresterea veniturilor GFR a avut-o preluarea vagoanelor de la Rompetrol Logistic. La sfarsitul anului 2010, operatorul de transport de marfa a achizitionat intregul parc de material rulant utilizat de Rompetrol Logistics , preluand circa 350 de salariati ai RPL implicati in activitatea de transport feroviar si manevra.

Business-ul GFR nu se deruleaza doar la noi in tara, firma controland mare parte din transportul feroviar de marfa din Europa. Infiintat in anul 2001, ca operator de manevra, GFR a devenit apoi operator de transport feroviar. In 2007, compania efectua deja transporturi prin toate statiile de cale ferata din Romania. Doi ani mai tarziu, devine primul operator privat din Romania care colaboreaza cu Caile Ferate din Ucraina, iar in 2010, incepe transportul de marfa in Republica Moldova. De asemenea, in ultimul timp firma s-a aflat pe lista investitorilor interesati sa participe la privatizari mari din strainatate. Omul de afaceri Gruia Stoica se lupta cu firme gigant din Rusia, Germania sau Austria pentru preluarea unor companii importante din Bulgaria sau Grecia. Grampet Group nu face bani doar din transportul feroviar , firma castigand bine si din modernizarea trenurilor. In conditiile in care statul roman sustine ca nu-si permite sa investeasca in infrastructura feroviara, fabrica Remar Pascani traieste din contractele pe care le-a incheiat pe piete externe. O astfel de intelegere a fost semnata cu reprezentantii Cailor Ferate Moldovenesti pentru care uzina din Pascani s-a angajat sa modernizeze 15 trenuri. Primul dintre ele a fost deja livrat in luna iunie 2012, costurile lucrarii fiind de 2,2 milioane euro, adica echivalentul a 45% din pretul unei garnituri noi. Contractul cu Republica Moldova este extrem de important deoarece aduce noi oportunitati de afaceri pentru Romania, in acest moment Remar Pascani aflandu-se in negocieri avansate cu tari din Comunitatea Statelor Independente pentru incheierea unor contracte de reconstructie si modernizare a peste 100 de trenuri.

Chiar daca alte fabrici similare din Romania abia reusesc sa supravietuiasca de la o zi la alta aplicand periodic taieri de costuri, Remar Pascani a facut profit in ultimii patru ani. Potrivit bilanturilor depuse la Ministerul Finantelor, in 2008 compania a avut o cifra de afaceri neta de 89.252.097 lei si un profit curat de 10.980.134 lei. Un an mai tarziu cifra de afaceri s-a mentinut cam la acelasi nivel (85.399.592 lei), dar profitul a scazut pana la 3.805.128 lei. Si in 2010 rezultatele au fost bune avand in vedere contextul economic (cifra de afaceri de 62.894.742 lei si profit de 419.034 lei). Anul trecut Remar Pascani a cunoscut o revigorare a cifrei de afaceri care a crescut la 79.061.602 lei, dar profitul a ramas scazut, valoarea acestuia fiind de 599.358 lei. Este important de precizat ca toate aceste rezultate au fost obtinute cu un numar de salariati constant.

Gruia Stoica, presedintele Grampet Group este convins ca industria feroviara este una dintre „locomotivele” pe care economia Romaniei ar trebui sa se bazeze. Mai mult, el crede ca pentru a se redresa, tara noastra ar trebui sa se intoarca la sectoare cu traditie. Omul de afaceri a declarat pentru Finantistii ca Grampet Group intentioneaza ca pe termen mediu sa reporneasca traditia constructiilor de locomotive, in acest sens analizand posibilitatea achizitionarii unor fabrici din tara si strainatate.

Cine este Gruia Stoica

In spatele business-ului Grampet se afla omul de afaceri Gruia Stoica. Un personaj destul de discret, cu putine aparitii publice, el a starnit si multe controverse din cauza modului in care si-a construit firmele. Stoica provine dintr-o familie de mestesugari. Pana la Revolutie, bunicul si tatal sau lucrau alaturi de alti 20 de mesteri pentru caile ferate romane. Mediul in care a trait l-a ajutat foarte mult in afaceri. Prima firma pe care a infiintat-o a fost Turmonet SA. La 21 de ani el a indraznit sa intre in afaceri, in 1991, cand in Romania acest domeniu era destul de putin cunoscut. Dupa 1999, cand transportul pe calea ferata a fost liberalizat, acordandu-se primele licente, Stoica si-a extins business-ul. Astazi este presedintele unui grup din care fac parte 16 firme si pentru care lucreaza peste 8.500 de romani.