Structurile de comunicare, modul in care consumam si in care ne informam, se schimba radical. Transformarea digitala si progresele tehnologice prezinta un scenariu digital cu noi forme de management al afacerilor. O schimbare cu care trebuie sa se confrunte toate sectoarele economice.

Turismul, unul dintre sectoarele cheie ale economiei, are oportunitatea de a transforma modul in care isi ofera serviciile datorita Big Data. Care sunt oportunitatile de afaceri oferite de Big Data in sectorul turismului? In acest articol vom aborda modul in care analiza datelor beneficiaza acest sector in toate domeniile sale.

Big Data in sectorul turismului   

Big Data se refera la toate infrastructurile, tehnologiile si serviciile necesare procesarii volumelor mari de date care sunt stocate si extrase din mediul digital. Este una dintre cheile transformarii digitale si, aplicata in sectorul turismului, face posibila evidentierea anumitor date si transformarea acestora in informatii utile despre utilizatori, miscarile acestora si preferintele acestora. Aceste informatii in timp real, atat cu privire la cerere, cat si la oferta, deschid o serie de posibilitati companiilor de turism, care isi pot defini si optimiza strategiile pentru a creste vanzarile.  

Raportul Big Data si Turism, elaborat de Telefonica si Roca Salvatella, prezinta Big Data ca noua metodologie de invatare si analiza a sectorului turistic spaniol, prin analiza actiunilor reale ale utilizatorilor, si demonstreaza eficacitatea acestuia atunci cand vine vorba de exploatarea posibilitatilor. ofera industriei turismului.

Oportunitatile Big Data in turism

Pana acum, studiile efectuate asupra turismului in Spania s-au bazat, in primul rand, pe sondaje sau interviuri cu experti. Intrucat organizatiile care colecteaza date le extrag din acele metode, nu detin datele reale ale turistilor. Sunt subiective si, in cele mai multe cazuri, sunt departe de realitate. Cu toate acestea, Big Data incorporeaza date mari din activitatea electronica a turistilor straini anonimi in studiile de piata si ofera o radiografie mai reala a comportamentului si miscarilor turistilor.

Odata cu introducerea Big Data in managementul turismului, sectorul are oportunitatea de a imbunatati serviciile si managementul afacerilor, prin posibilitatea de a colecta informatii precum:

  • Vizite: cati vizitatori sunt primiti si de unde provin.
  • Sejur: durata medie pe nationalitate.
  • Deplasari intre ambele orase.
  • Locurile preferate pentru a petrece noaptea.
  • Niveluri de cheltuieli: total si pe categoria de cazare.

In acest fel, deciziile de afaceri pot fi imbunatatite si managementul serviciilor si al afacerii pot fi optimizate.

Raportul Big Data si Turism  evidentiaza 6 avantaje oferite de aceasta metoda, in comparatie cu metodologiile traditionale:

#1 Fiabilitate

Datele care sunt extrase se bazeaza pe actiuni reale ale utilizatorilor si nu pe sondaje care sunt efectuate asupra acestora. Adica se analizeaza actiunile reale in loc de declaratii de intentie.

#2 Reprezentativitate

Adaugand toate sursele de informare, se poate afirma ca baza de esantion creste in raport cu investigatiile conventionale.

#3  Informatii detaliate si capacitatea de segmentare

Avand in vedere volumul esantionului si fiabilitatea acestuia, capacitatea de a descrie locurile si oamenii care le viziteaza se schimba radical. Datorita Big Data putem cunoaste volumul real de clienti, care sunt activitatile lor preferate, limba lor, gusturile, nevoile lor etc. Aceste date permit optimizarea rezultatelor managementului turismului prin cunoasterea perfecta a ceea ce isi doreste clientul in functie de comportamentul si nevoile sale. De exemplu, puteti prezice pretul cel mai convenabil pentru fiecare client sau puteti imbunatati experienta acestuia si puteti stabili o relatie mai buna cu acesta.

#4  Hibridizarea datelor cu alte surse actuale sau viitoare

Prin extragerea datelor structurate si geopozitionate, acestea pot fi incrucisate cu alte surse, cum ar fi retelele sociale sau datele publice deschise; atat cu datele actuale cat si cu cele care pot fi create in viitor. 

#5  Fluxuri noi de informatii

Acest nou tip de informatii sporeste cunostintele despre publicul tinta al sectorului pe baza datelor extrase de la turisti insisi (telefonul lor mobil cu antena de telecomunicatii si cardul lor bancar cu terminalul comerciantului). Majoritatea turistilor isi fac rezervarile online, asa ca din momentul in care isi fac cautarile, sistemele pot detecta fiecare dintre deciziile pe care le-au luat. Acest lucru face posibila determinarea gusturilor si preferintelor clientilor. In plus, ascensiunea tehnologiei mobile si explozia aplicatiilor mobile ne permit sa evaluam, sa evaluam si sa impartasim opinii. 

#6  Posibilitatea de noi oportunitati de afaceri

Rezultatele analizei efectuate folosind Big Data pot fi contrastate cu datele interne ale fiecarei companii de turism pentru a stabili daca ofertele din fiecare zona sunt in concordanta cu realitatea turistilor si, daca nu, pentru a putea crea noi strategii, linii de afaceri si produse personalizate pentru fiecare client. Din nou, aplicatiile mobile sunt in centrul atentiei. Prin intermediul smartphone-urilor, clientii pot obtine si genera informatii in orice moment, fie ca este vorba despre consultarea ghidurilor, inchirierea de servicii, descoperirea activitatilor, efectuarea rezervarilor etc. Aceasta autonomie a utilizatorilor este cea care obliga companiile de turism sa defineasca o noua planificare, executie si analiza a strategiilor.

Big Data si destinul inteligent

Una dintre marile oportunitati oferite de Big Data sectorului turistic este destinatia inteligenta, Smart Cities. Definim acest concept ca un teritoriu dotat cu o infrastructura tehnologica avansata care permite dezvoltarea durabila, facilitand in acelasi timp experienta si interactiunea dintre teritoriu si vizitator. Aceste destinatii sporesc participarea si colectarea de informatii inainte, in timpul si dupa sederea vizitatorului. 

Functionarea sa se bazeaza pe o serie de senzori conectati la Internet care capteaza informatii, o proceseaza si o analizeaza, permitand agentilor de turism sa ia decizii mai rapide si mai eficiente. Aceste date pot proveni de la smartphone-uri, retele de socializare, puncte de vanzare sau elemente urbane conectate intre ele, precum faruri stradale, vehicule, faianta etc.

Destinatiile inteligente, pe langa faptul ca permit cunoasterea precisa a obiceiurilor si nevoilor turistilor, permit o mai buna gestionare a resurselor, atat publice, cat si private, care sustin activitatea turistica. Potrivit studiului Big Data: provocari si oportunitati pentru turism , de la Institutul Valencian de Tehnologii Turistice si Teritoriu Creativ, o buna gestionare a unei destinatii inteligente poate economisi pana la 15% din consumul de apa pentru irigatii, 7% din apa potabila, 25% in transportul de gunoi si 17% in utilizarea energiei electrice si a emisiilor de CO2. Daca doriti sa stiti cum sa puteti masura toate aceste tipuri de date, nu ezitati sa vedeti Masterul in Business Intelligence si Data Science.

Povesti de succes

Temps de Flors de Girona: un eveniment anual care imbraca strazile si terasele din Barri Vell de Girona in flori timp de 10 zile, in care Girona este plina de vizitatori. Pe parcursul ultimei editii, Big Data a fost folosit pentru a analiza, pe baza datelor mobile reale, afluxul, comportamentul si provenienta turistilor. Acest lucru a facut posibila cuantificarea, compararea si intelegerea mai buna a mobilitatii oamenilor in orice moment.

Kayak: Acesta este un motor de cautare de calatorii care ofera utilizatorilor posibilitatea de a gasi hoteluri, zboruri, masini de inchiriat etc., prin compararea a sute de site-uri de rezervare. Compania a optat pentru introducerea analizei predictive pentru a putea prezice variatiile pretului biletului in urmatoarele sapte zile. Big Data a facut acest lucru posibil folosind date istorice din interogari facute in ultimii ani pentru a le prezice. De asemenea, efectueaza numeroase teste A/B cu care, in fiecare zi, intre 30% si 50% dintre vizitatori participa la un tip de test de acest tip pentru a-si optimiza site-ul si experienta utilizatorului. In acest fel, ei pot personaliza tarifele, design-urile si pot vedea daca ideile lor functioneaza prin clicurile utilizatorilor.

Movvit: este o aplicatie GPS gratuita si colaborativa pentru transportul public. Cu aceasta aplicatie, utilizatorii pot afla starea transportului in comun pentru a-si planifica rutele si, in plus, le ofera alternative. Se bazeaza pe crowdsourcing, combinand datele generate de utilizatori cu date actualizate pentru a obtine cele mai bune informatii despre transportul public in timp real.

InterContinental Hotels Group – O companie hoteliera cu peste 4.600 de hoteluri in intreaga lume. Prin intermediul site-ului sau corporativ si al aplicatiei mobile, solicita informatii atunci cand gestioneaza rezervarile care permit personalizarea sejurului prin experientele anterioare si preferintele de calatorie. Ei folosesc datele pentru a descoperi ce a functionat cel mai bine in trecut si se adapteaza in timp real pentru a crea cea mai buna experienta pentru fiecare oaspete.

 Recomandari pentru sectorul turismului

Raportul Big Data si Turism ofera o serie de recomandari strategice pentru companiile de turism, cum ar fi:

  • Cresteti capacitatea clientilor si stabiliti in ce tari este indicat sa se concentreze actiunile comerciale.
  • Determinati zonele orasului in care se desfasoara tranzactii comerciale, in special cele care se refera la cazare.
  • Garantati un produs atractiv adaptat la adevaratele nevoi ale clientilor.

In ciuda faptului ca Big Data a suferit o mare evolutie in ultimii ani, exista inca anumite provocari de rezolvat, probleme care pot fi imbunatatite, precum:

  • Combinatia dintre arhitecturile traditionale cu arhitecturile de management Big Data.
  • Decalajul dintre numarul de profesionisti cu cunostinte de Big Data si numarul mare de companii dedicate sectorului turistic.
  • Definiti respectul pentru confidentialitatea clientilor in ceea ce priveste datele acestora. Acestea trebuie utilizate in mod responsabil pentru a asigura beneficiul clientului fara a le incalca confidentialitatea.