Potrivit analistilor de la IBM, pandemia a accelerat tranzitia de la magazinele offline la cele online cu aproximativ 5 ani. Astazi, daca afacerea ta nu este online, de fapt nu exista pentru un numar mare de potentiali clienti.

La sfarsitul anului 2020, erau aproximativ 2,05 miliarde de cumparatori online implicati in intreaga lume, potrivit Statista. Potrivit expertilor, anul acesta numarul acestora va creste cu + – 10 milioane.

In 2020, una din cinci vanzari au fost efectuate online. Aceasta tendinta nu va face decat sa se intensifice, iar pana in 2040, 95% din achizitii se vor face online – indiferent daca este vorba despre o masina, haine sau produse alimentare.

Companiile au lansat in mod agresiv noi programe de vanzari online de la inceputul pandemiei, potrivit McKinsey. De exemplu, PepsiCo si Kraft Heinz au lansat noi oferte DTC direct catre clienti in ultimele luni. Presupune o intelegere directa cu consumatorul final, fara legaturi intermediare sub forma de retaileri. Vanzarile online ale Nike au crescut cu 36% in primul trimestru al anului 2021, iar compania isi propune sa creasca cota DTC de la 30% astazi la 50% in viitorul apropiat.

Investitia in comertul electronic poate fi costisitoare, dar cei care fac tranzitia online corect vor obtine o rentabilitate a investitiei. Un sondaj recent efectuat pe 800 de directori a constatat ca companiile au inregistrat o crestere mai mare a veniturilor din lansarea unei afaceri online decat prin mijloace traditionale, cum ar fi crearea de noi produse si servicii.

5 capcane care impiedica dezvoltarea afacerilor online

1.Accent pe implementarea tehnologica a proiectului

Companiile se concentreaza adesea pe realizarea produsului cat mai cool din punct de vedere tehnologic. In acelasi timp, ei pierd din vedere sistemul de operare, precum si gestionarea altor canale – logistica, aprovizionare si B2B.

2. Crearea unui MVP fara a va gandi la obiectivele strategice

Adesea companiile incearca sa inceapa cat mai curand posibil si sa ia decizii rapide, fara a lua in considerare consecintele. Din cauza acestei abordari, exista probleme cu scalarea: de exemplu, atunci cand o afacere trebuie sa adauge o noua caracteristica pe site, se dovedeste ca acest lucru este imposibil din punct de vedere tehnic sau foarte costisitor.

3. Lipsa de resurse

Atunci cand intra online pentru prima data, companiile cauta adesea sa reduca riscurile: cheltuiesc mai putin imprumutand resurse in cadrul companiei, indeparteaza angajatii de sarcinile de baza ale proiectului si se asteapta la o rentabilitate imediata a investitiei. Dar o astfel de schema poate duce la costuri semnificative si chiar pierderi in diferite sectoare de afaceri.

4. Invatarea economiei pe parcurs

Companiile adesea nu inteleg pe deplin cum arata economia unitara – adica nu calculeaza profitabilitatea afacerii, concentrandu-se pe profitabilitatea unitatii de afaceri (unitatea de produs sau client). Din acest motiv, se iau decizii pe termen scurt care impiedica cresterea intreprinderii. A doua greseala este implementarea unui model de afaceri care trebuie reproiectat si incetineste lucrurile.

5. Crearea unei noi afaceri „back to back” cu cea principala

Pentru o companie care lucreaza preponderent offline, trecerea la online nu este usoara. In astfel de organizatii, aprobarile pot dura foarte mult timp, incetinind munca si reducand oportunitatile de creativitate.

In sondajul executiv pe care l-am mentionat mai sus, aproape jumatate dintre respondenti au spus ca politicile interne incetinesc dezvoltarea noilor afaceri. Doar 10% dintre respondenti au spus ca companiile lor au oferit magazinelor online libertate deplina de a opera.