Conform PcMag.com, Comisia Federala a Comertului (SUA) propune crearea unei optiuni in browsere care sa ofere utilizatorilor abilitatea de a nu fi urmariti pe internet.

Este vorba aici de faptul ca obiceiurile de navigare ale utilizatorilor de internet sunt atent urmarite de companiile de tracking care ofera aceste date firmelor de advertising. Cu aceste date advertiserii plaseaza in browserul utilizatorilor reclame individualizate care tin cont de: nationalitea probabila a utilizatorilor, limba acestora si de websiturile pe care acesta a mai fost.

Metoda se numeste “web visitor tracking” si este, in principiu, analiza comportamentului vizitatorilor pe websituri, fiind intens folosita pentru a stimula dorinta de cumparare a internautilor.

In articolul de pe PcMag.com se pune intrebarea: “Va reusi o optiune de “ne-urmarire” sa va protejeze intimitatea?” La aceasta intrebare Joe Pasqua, vice-presedinte al cercetarii in cadrul Symantec, a afirmat ca, in orice caz, ideea este “rezonabila din punct de vedere conceptual, dar dificil de aplicat in plan tehnic“.

Trebuie sa fac precizarea ca, datorita grijii manifestate public de catre utilizatorii de internet in legatura cu intimitatea online, NetworkAdvertising.org a introdus NAI Consumer Opt Out Protector, un add-on pentru Firefox care permite internautilor sa fie exclusi din cadrul sistemelor de reclame individualizate.

Acest serviciu este, insa, valabil numai cu firmele de advertising care sunt membre ale acestei initiative. Alte variante includ add-on-urile Universal Behavioral Advertising Opt-out sau Beef Taco.

David Vladeck, director al Biroului de Protectie al Consumatorului din cadrul FTC (Federal Trade Commission – Comisia Federala a Comertului) a afirmat ca o optiune de “ne-urmarire a comportamentului” ar fi “un mecanism de alegere la indemana consumatorului mai uniform si mai cuprinzator in ceea ce priveste reclamele online bazate pe sistemul comportamental” decat optiunile care exista momentan.

Aceasta propunere legislativa presupune crearea in browserele web a unor optiuni prin care internautii sa nu mai poata fi urmariti de firmele de advertising sau de cele care se ocupa de “data mining“. De asemenea, in comparatie cu initiativa NAI, care este valabila numai pentru anumite companii, aceasta optiune ar fi valabila universal.

Din motive evidente Google, Microsoft si Mozilla au cerut FTC sa reconsidere prevederile unei asemenea propuneri legislative.

In momentul de fata, cele mai folosite metode de urmarire a obiceiurilor de navigare pe internet cuprind fisierele “cookie”, fisiere in care se stocheaza local date referitoare la utilizatori, si “web bugs”, fisiere imagine de 1×1 pixeli prin care companii de tracking obtin informatii legate de websiturile accesate de o anumita persoana.

Implementarea optiunii mai inainte mentionate ar duce la micsorarea veniturilor obtinutede companiile de advertising. Acestea ar ajunge, in acel caz, sa afiseze reclame generale care nu ar avea aceiasi sorti de izbanda ca cele care au o tinta exacta.

Pe de alta parte, insa, intimitatea online ramane un subiect intens dezbatut si, daca o asemenea prevedere va intra in vigoare, sunt sanse ca firmele care ofera servicii de reclame sa isi schimbe tacticile.

Intre timp, cine vrea sa nu fie obiectul unei “supravegheri atente” a companiilor de tracking trebuie sa stie ca poate alege sa dezactiveze salvarea cookie-urilor in calculator sau poate alege optiunea “private browsing“.