Ciocolata, putin curaj si putina nebunie. Acestea au fost ingredientele unei retete de afacere, pe care Diana Albu a inceput sa o prepare in 2006.
“Am primit un dulap de ciocolata de la prietenul meu. Era chiar un dulap… cu sase sertare care contineau cate cinci ciocolate fiecare. Din ele, am inceput sa dau cadouri la prieteni si multi au inceput sa ma intrebe de unde le am, pentru ca mai vor”, isi aminteste Diana Albu, proprietara companiei East Gate.
“Asa ca, ne-am strans patru persoane- eu, prietenul meu si inca doi prieteni- si am decis sa plecam in Austria dupa ciocolata. Am mers la manufactura Zotter din Austria si l-am intalnit chiar pe Joseph Zotter, i-am zis ca suntem pasionati de ciocolata lui si ca am vrea sa incercam sa vindem in Romania.” In fata acestei propuneri directe, Zotter le-a intins mana si le-a spus: “Ok!”
“Am cumparat atunci ciocolata de vreo 3.000 de euro si ne-am intors in Romania pentru a testa oportunitatile de aici”, isi aminteste Diana. Inceputul a fost promitator. Dupa participarea la cateva evenimente unde au fost prezentate mai multe tipuri de ciocolate si ciocolata de baut, “lumea a inceput sa ne intrebe de unde pot fi cumparate si atunci am decis ca exista un segment care poate fi explorat pe piata asta.” “Asta a fost cercetarea noastra de piata”, isi mai aminteste Diana Albu cum s-a decis sa se avante in afacerea cu produse pe baza de ingrediente bio, in care “locomotiva a fost ciocolata.”
A inceput cu Howard Johnson, a continuat cu Vinexpert, a mai convins cateva magazine sa adauge ciocolata bio in portofiul de produse. Totul se intampla in urma cu patru ani, cand clientii alegeau produsele pentru ca le placeau. Insa, “bio” era pe atunci ceva ce nici Diana nu stia bine sa defineasca: “Mi-era si mie greu sa explic ce inseamna “bio”. Asa ca am decis sa invat mai multe despre domeniul asta.”
Asa ca, a luat din nou drumul Austriei, a mers la Joseph Zotter si a trecut prin tot ce inseamna proces de productie in fabrica acestuia. “Acolo am aflat ce inseamna bio, fair trade, cacao, ce e masa de ciocolata. Toata produsele lui Zotter sunt bio si boabele de cacao sunt achizitionate pe platforma fair trade”, explica Diana. Intre timp, cultura bio a inceput sa se dezvolte si la noi, astfel ca obiceiurile de consum au inceput sa se mai schimbe, consumatorii au devenit mai pretentiosi.
“O afacere gandita pas cu pas, client cu client, relatie cu relatie”
“Noi am decis sa mergem in doua directii, una este nisa bio, nisa de produse gourmet specializate, unde clientii sunt magazine de vinuri, buticuri de delicatese, ceainarii, cafenele, magazine bio, iar a doua nisa a este cea de cadouri, care a aparut intamplator”, a explicat Diana Albu, adaugand: “Companiile au reactionat pozitiv. Am inceput cu prieteni, cunostinte, dar am ajuns sa colaboram cu BAT, Henkel-divizia de constructii, care a cumparat trei ani la rand de Paste, de Craciun si de 8 Martie. Sunt niste conturi generoase”.
Sezonul de vanzari incepe in septembrie si se termina in mai, pentru ca vara consumul de astfel de produse scade mult. “In plus, si manufactura Zotter este inchisa timp de doua luni pe an”, a mai spus Diana. In sezoanele 2006, 2007, 2008, cifra de afaceri a fost de aproximativ 80.000 de euro, aceasta fiind cea mai mare valoare atinsa de companie. “De profit nu poate fi vorba, fiind o afacere de nisa, care are nevoie de cinci, sase ani pana sa ajungem la profit”, a mai completat Diana Albu. Rezultatele au scazut in ultimii doi ani aproape la jumatate fata de primii ani, pentru ca nivelul de achizitii a scazut foarte mult, insa Diana se declara o “optimista pana in panzele albe.”
Atunci cand vrei sa fii peste tot, sunt niste costuri de marketing mari, este de parere Diana Albu. “Noi nu am vrut sa ne indreptam in directia asta. Noi vrem sa ramanem o firma micuta, putin nebunatica, care aduce produse pe care nu le aduce nimeni. Aceste produse nu sunt de masa, nu ai cum sa faci distributie in masa la marca Zotter”, mai explica Diana.
“Nu dau carti de vizita, nu imi place sa merg imbracata in costum, mie imi place sa vorbesc cu oameni ca mine, oameni care sunt pasionati, oameni care si-au deschis un magazin pentru ca au crezut in ceva.”
Despre produsele care-i indulcesc viata
Desi a incercat sa largeasca gama de produse, pana la urma, in portofoliul East Gate au ramas marcile Zotter: ciocolata tablete, boabe de cacao, ciocolata pentru gatit, ciocolata de baut si Trausner: marmelade, jeleuri si un produs nou, un fel de nuga cu alune si migdale. “Mai sunt trei produse care nu sunt bio, dar merg foarte bine in perioada sarbatorilor pentru cadouri, respectiv turta dulce, biscuiti si praline”, a mai detaliat Diana.
In afaceri, am luat exemplul lui Joseph Zotter, care nu isi face niciun fel de promovare, nu plateste pentru reclama si despre care totusi se scrie. De ce? El vine cu urmatorul argument: “am oameni care-mi cumpara produsul pentru ca le place, nu pentru ca apare in reclame”.
In ceea ce priveste planurile de viitor si “strategiile de business”, Diana a conchis: “Eu cred cu tarie ca, daca reduci totul la o afacere, ai pierdut. E posibil ca la un moment dat sa ma avant atat de mult in vanzari si sa am atat de multi clienti incat sa uit sa ma bucur de o poveste, de o gluma, de o degustare.”