In putin peste un deceniu, Turcia a devenit o putere in genul telenovelei si este deja al doilea cel mai mare exportator de fictiune de televiziune din lume, in spatele Statelor Unite. Aproximativ 150 de seriale turcesti au fost vandute catre 146 de tari si aproximativ 600 de milioane de oameni de pe patru continente au vazut una dintre ele. Mai mult, in timpul restrictiilor din cauza pandemiei COVID-19, cererea pentru produs turcesc a crescut.

Esti un fan al serialului turcesc? Nu esti singur. In ultimii 10 ani, serialele turcesti au crescut si incep sa domine piata pentru temele, personajele si istoria lor. Sunt telenovele cu o productie mai buna si povesti care captiveaza pe toata lumea. Prin urmare, in continuare vom vorbi despre seriale turcesti si motivele pentru care au devenit un fenomen global.

Circulatia programelor de televiziune fictive turcesti in diferite tari din intreaga lume a crescut, trecand la audiente mai largi din diferite regiuni culturale. In ultimii ani a existat o productie in crestere de seriale turcesti care se ocupa de fundatia si istoria Imperiului Otoman, seriale militariste, precum si seriale dramatice care merg paralel cu expansiunea comerciala a tarii in regiune, politicile externe, ideologia neo-otomana evenimente politice recente. 

Datorita vanzarilor internationale si a spectatorilor internationali, Turcia se afla pe locul doi dupa SUA in ceea ce priveste distributia TV la nivel mondial – gasind audiente uriase in Rusia, China, Coreea si America Latina. In prezent, Chile este cel mai mare consumator de seriale turcesti in ceea ce priveste numarul de spectacole vandute, in timp ce Mexicul, apoi Argentina, platesc cel mai mult pentru a le cumpara.

Aceste seriale turcesti sunt epopei cuprinzatoare, fiecare episod ruland de obicei doua ore sau mai mult. Timpul de publicitate este ieftin in Turcia, iar statul de supraveghere impune ca fiecare 20 de minute de continut sa fie impartit cu sapte minute de reclame. Fiecare serial are propria coloana sonora originala si poate avea pana la 50 de personaje majore. Acestea tind sa fie filmate la locatie in inima istoricului Istanbul, folosind studiouri numai atunci cand trebuie.

Succesul international al unor astfel de telenovele este doar un semn al modului in care noile forme de cultura de masa din est – de la Bollywood la K-pop – provoaca dominanta culturii pop americane in secolul XXI. Ergenc considera ca succesul fugitiv al serialelor turcesti se datoreaza partial faptului ca televiziunea americana este distractiva, dar nu miscatoare. „Nu ating sentimentele care ne fac oameni”. Privirea Turciei a fost odata indreptata puternic spre vest, studiindu-si filmele si televiziunea pentru indicii despre cum sa se comporte intr-o lume moderna, cu ritm rapid, dar astazi, emisiunile americane ofera putine indrumari.

Serialele turcesti care au devenit un fenomen la nivel mondial au fost alimentate de naratiuni care au opus valorile si principiile traditionale impotriva coruptiei emotionale si spirituale a lumii moderne. Fatmagul’un Sucu Ne ? (Care este vina lui Fatmagul?) Axata pe violul in grup a unei tinere pe nume Fatmagul si lupta ei pentru justitie. A fost un succes urias.