In acest articol va vom prezent cateva dintre obiceiurile de afaceri in diferite tari de pe glob. In functie de cum va comportati si de cum sunteti imbracati, puteti lasa o impresie buna sau, din contra, una proasta, partenerilor dumneavoastra de bussiness straini.
Este bine de stiut ca in statele europene, dar si in cele din America Latina, atat femeile cat si barbatii trebuie sa poarte haine rafinate si accesorii elegante si la moda. Spre deosebire de aceste regiuni, pe continentul asiatic si in Orientul Mijlociu este mai bine ca oamenii de afaceri sunt mai apreciati daca au o tinuta mai sobre, iar culorile folosite sunt cele inchise. Mai jos vom detalia aceste informatii, punctand fiecare tara in parte.
Spre exemplu, in Argentina cu cat aveti o imbracaminte mai viu culorata si mai stridenta, cu atat veti fi mai in ton cu preferintele localnicilor. De asemenea, este indicat sa purtati astfel de costume pentru a atrage atentia asupra dumneavoastra. Pe de alta parte, nu trebuie sa va simtiti stanjeniti daca argentinienii va ating usor pe umar sau pe brat atunci cand discuta cu voi. Acesta este unul dintre obiceiurile lor prin care-si arata respectul si aprecierea.
Situatia este similara si in Brazilia, acolo unde da bine daca sunteti imbracati in aceleasi culori deschise si atragatoare. Oamenilor de acolo le place sa iasa in evidenta si prin incalcarea normelor standard de conduita, in sensul in care sunt mult mai libertini si mai independenti fata de alte popoare.
Daca aveti vreodata vreo intalnire de afaceri in Japonia, atunci trebuie sa stiti ca este obligatoriu sa acceptati invitatiile niponilor la cafea, la ceai sau la orice altceva acestia v-ar propune. In caz contrar, veti arata o lipsa de respect care ii va marca profund pe prietenii dumneavoastra asiatici. De asemenea, bauturile alcoolice, precum whisky-ul, sunt extrem de apreciate de catre oamenii de aici. In ceea ce priveste tinuta vestimentara in Japonia, se poarta hainele simple, in culori mai inchise. Daca sunteti femeie, este de preferat sa evitati sa purtati pantaloni, fiind mai bine sa optati pentru un costum elegant.
In tarile musulmane, precum Arabia Saudita ori Qatar, femeile trebuie sa fie neaparat insotite de un barbat la intalnirile de afacere. In sens contrar, sansele de reusita in ceea ce si-au propus scad simtitor.
In legatura cu vestimenatatia, atat persoanele de sex masculin, cat si cele de sex feminin trebuie sa evite hainele scurte si pe cele care ies in evidenta. Costumele traditionale dau cel mai bine si pot reprezenta cheia succesului intr-un bussiness. De asemenea, ceea ce mai trebuie sa retineti este faptul ca in zilele de vineri, musulmanii nu lucreaza, pentru ca aceste zile sunt dedicate rugaciunii.
Nu in ultimul rand, evitati gesturile cordiale, precum atingerile discrete pe brat si, daca sunteti femeie, nu intindeti mana unui barbat atunci cand vreti sa-l salutati, ci asteptati ca el sa faca acest lucru intai.
In ceea ce priveste cadourile, nu oferiti niciodata bauturi alcoolice musulmanilor, intrucat la ei acest lucru poate constitui o infractiune.
In Suedia, oamenii de afaceri poarta haine formale. Este foarte bine cunoscut calmul si atitudinea rece a nordicilor, asa ca evitati gesturile prea politicoase si cordiale. Incercati sa pastrati contacul vizual cu suedezii pe toata durata discutiilor cu acestia. Astfel le veti arata ca sunteti stapani pe situatie si stiti ceea ce va doriti. Nu lasati emotiile sa va copleseasca, intrucat ei vor simti asta.
Francezii sunt un popor fata de care este indicat sa aveti o atitudine mai rezervata, din cauza imprevizibilitatii caracterului lor. Niciodata nu poti sti cand vor trece de la o stare la alta, asa ca este mai bine sa va pastrati calmi si prevazatori in relatiile cu ei.
Spre deosebire de situatiile din tarile musulmane, daca aveti un bussiness de rezolvat in Rusia, trebuie sa stiti ca nu aveti voie sa refuzati bautura pe care localnicii v-o ofera in mod traditional. In caz contrar, ei vor percepe gestul ca pe o insulta si, cel mai probabil, nu veti putea sa aveti o relatie buna cu acestia.