Cu o suprafata aproape cat cea a Bucurestiului si cu doar 400.000 de locuitori, insula Malta a atras anul trecut 1,3 milioane de turisti, care au lasat 1,1 miliarde de euro in tara cavalerilor, potrivit oficialilor de la Autoritatea de Turism a Maltei. Cum reuseste aceasta tara sa atraga de peste trei ori mai multi turisti decat populatia pe care o are?

“Anul trecut, in ciuda crizei, am avut cea mai mare crestere a numarului de turisti din Uniunea Europeana. Malta a inregistrat cu 9% mai multi turisti fata de anul anterior, turismul ajungand la o contributie de aproape 20% in PIB-ul tarii”, sustine Mario de Marco, ministrul turismului din Malta. Chiar daca este o tara cu doar 400.000 de locuitori, infrastructura Maltei permite prezenta a peste un million de turisti. Capacitatea de cazare a Maltei (cu o suprafata de 316 kilometri patrati) se ridica la 44.000 de paturi, inclusiv in hoteluri de cinci stele operate de Intercontinental, potrivit oficialilor din minister. Anul trecut in Romania s-au cazat aproape 1,4 milioane de turisti straini, potrivit datelor de la Institutul National de Statistica (INSSE). Contributia turismului romanesc in PIB-ul tarii se ridica la 4%-5%, potrivit ultimelor date disponibile.

“Nu este suficient sa prezinti un clip in care sa arati cateva imagini cu principalele atractii ale tarii. Trebuie sa te asiguri ca persoana care a vazut acel clip isi va rezerva o vacanta in acea destinatie, asa ca la fiecare spot sau reclama in publicatiile scrise inseram numele agentiei de turism la care turistul poate merge sa isi rezerve vacanta, dar si numele companiei aeriene cu care poate ajunge in Malta. Ii invitam la actiune pe cei la care ajung mesajele noastre”, a declarat pentru ZF Carlo Micallef, director de marketing al Autoritatii de Turism din Malta.

El sustine ca este aproape tot timpul plecat in strainatate pentru a incheia noi parteneriate cu operatori din turism, care pot aduce turisti in Malta. Principalele piete sursa de turisti straini pentru Malta sunt Italia, Germania, Franta si Spania.

“Cum avem o tara foarte mica, trebuie sa “strigam tare” pentru a ne face auziti. De aceea, suntem mereu activi si incercam sa gasim tot felul de evenimente pentru a atrage turisti”, sustine el. Carlo Micallef precizeaza ca pentru promovarea Maltei se folosesc spoturi care sunt difuzate la televiziunile din strainatate, dar si printuri in brosurile touroperatorilor straini.

Ministerul Turismului din Malta are un buget de 35 de milioane de euro, din care 16 milioane alocate pentru promovarea tarii in strainatate.

“Mai mult, organizam anual festivaluri de muzica, evenimente cu cei mai celebri DJ din lume, dar si concerte sustinute de cei mai in voga cantareti, pe care ministerul maltez ii aduce printr-un parteneriat cu MTV. Localnicii si turistii o pot vedea pe Lady Gaga pe gratis prin acest parteneriat”, sustine Micallef.

Arhipeleagul din centrul Marii Mediterane nu atrage turisti doar cu orasul baroc Valleta (capitala Maltei), fondat de cavaleri, sau cu vechea capitala Medina, ci in special prin optiunile de divertisment pe care le promoveaza maltezii. Pe langa tururile de cetateni, operatorii din turism propun safari in Gozo, plimbari cu barci de viteza si vizite in sate pescaresti si bazare cu produse traditionale malteze.

“Nu am fost niciodata in Romania, insa daca ar trebui sa ma ocup de promovarea ei in strainatate as incepe prin a incheia parteneriate cu companiile aeriene, care pot aduce turisti si cu touroperatorii din alte state pentru a ma asigura ca turistul este destul de informat astfel incat sa stie exact de unde sa isi cumpere biletul de avion si sa isi rezerve hotelul”, sustine Micallef.