Cu siguranta ati auzit de metodologia Lean, de modul in care Toyota a revolutionat lumea industriala cu Lean Manufacturing, poate chiar ati citit cartea lui Eric Ries „Lean Start up”, dar ati auzit de Lean Marketing? Va spunem in ce consta si cum il puteti aplica in start-up-ul dvs. 

Ce este Lean Marketing si prin ce difera de restul?

Lean Marketing este un concept relativ nou, care reuneste toate sarcinile, tehnicile, abilitatile si actiunile de marketing care permit promovarea extrem de eficienta si flexibila a produselor, marcilor si oamenilor pentru a adapta mesajele publicitare in timp real si la costuri reduse.

Valoarea sa diferentiala este ca atinge un impact mare intr-un timp scurt si la un cost redus, fiind o strategie de marketing cat mai maleabila pentru implementarea imbunatatirilor si definirea actiunilor in campaniile desfasurate in cadrul unei companii. .

Aceasta filozofie de lucru, legata de metoda Lean Startup, este utilizata pe scara larga in spatiile de inovare la realizarea proiectelor, lucrand intr-o serie de faze ciclice:

  1. Identificam o problema care merita sa fie rezolvata de potentialul client. Nici macar nu trebuie sa fie fezabil astazi ca organizatia noastra sa satisfaca aceasta nevoie sau sa rezolve problema. In acest moment, doar il identificam si il definim. De aici vom trai un proces constant de invatare.
  2. Construim un prototip, ceea ce se numeste Produs Minim Viabil (MVP), adica un experiment sau un test care ne permite sa validam ipotezele pe care ni le-am propus pentru a rezolva problema. Acest prototip trebuie realizat cautand impactul maxim cu o investitie redusa de timp si bani.
  3. Daca nu se masoara, nu se face. Acum trebuie sa masuram toate rezultatele experimentului sau prototipului. Cand vom obtine acel produs minim viabil, vom putea studia si masura toate rezultatele obtinute pentru a considera experimentul ca bun si a trece la urmatoarea faza. Luarea in considerare a vocii clientului este cheia in acest moment.
  4. Invatati sa va imbunatatiti in continuare. Intelegeti ce lucruri au mers bine si ce au mers prost, pentru a continua implementarea in experimentele urmatoare.
  5. Vom repeta toate punctele anterioare iar si iar pana cand vom obtine versiuni definitive.

Ok, totul este foarte bine, dar cum il facem fezabil intr-o strategie de marketing, cu obiective organizationale reale?

In realitate, Lean Marketing este inca o metodologie de comunicare, diseminare si promovare a serviciilor sau produselor, dar tinand cont de faptul ca:

  • Lucram cu o metoda rapida de incercare si eroare pentru a reduce costurile si a creste eficacitatea actiunilor.
  • Este un marketing in timp real pentru a adapta mesajele publicitare la ceea ce se intampla in orice moment.
  • Si este marketing analitic, sa stii ce functioneaza si ce nu si, astfel, sa poti exclude sau implementa actiuni.

Lucrul in acest fel presupune o transformare interna a organizatiei, noua structura si mod de a face departamentul de marketing (mult mai flexibil, dinamic si inovator) care nu numai ca nu trebuie sa se ciocneasca de cultura organizationala, dar trebuie sa fie aliatul acesteia in proces. , deoarece sinergiile dintre departamente si nivelurile de comanda vor fi cheia succesului. In acest fel, in cadrul departamentului de marketing se vor lucra in mod organizat atat actiunile de comunicare, cat si retelele de socializare.

Va propunem mai multe tehnici pentru a realiza Lean Marketing

Foloseste retelele sociale. Datorita imediata a acestora, le putem folosi ca instrument esential in campaniile noastre. A avea o persoana responsabila de strategia de marketing in retelele de socializare si dedicata acestora in timp real, face diferenta in rezultatele obiectivelor noastre.

Abordati clientul oferind calitate. Uniti fortele pe o platforma sau canal care reuseste sa atraga noi utilizatori si sa ii dedice timp si efort pentru o anumita perioada de timp. Important este ca te concentrezi pe crearea de continut de calitate, unul dintre cele mai bune instrumente pentru asta este grija si dedicarea blogului companiei sau brandului, in acest fel vei obtine lead-uri calificate.

Imbunatatiti segmentarea. Are foarte mult de-a face cu cea precedenta, cu cat definiti mai mult tinta pentru fiecare dintre actiunile dvs., cu atat rezultatele vor fi mai bune. Trebuie sa stii bine care este mesajul tau si cine vrea sa-l auda. Retelele sociale sunt o platforma ideala pentru segmentare. Pentru aceasta puteti folosi instrumentul Facebook Ads care va permite sa efectuati o segmentare foarte precisa la un pret relativ mic.

Urmariti valorile. Daca exista o variabila care marcheaza cursul strategiilor, aceasta sunt datele. Le poti folosi si pe termen scurt in Lean Marketing. Stabiliti niste valori si urmariti-le in Google Analytics, acest lucru va va permite sa va modificati rapid actiunile daca ceva nu reuseste pe masura ce il detectati.

Verificati toate instrumentele de marketing de care aveti nevoie pentru startup-ul dvs. cu aceasta carte electronica:

Exemplu de Lean Marketing

Ca intotdeauna cand vorbim despre strategii de marketing si comunicare pentru companii, am vrut sa aratam cum aceasta metodologie ar putea fi folosita si pentru organizatiile non-profit, care au, in mod logic, diferite obiective de lucru.

Vom urma procesul generic explicat anterior, dar concentrat pentru un ONG:

# Identificam o problema. Datorita retelelor sociale si lumii Internet in general, putem studia intr-un mod mai deschis si mai global problemele care ne preocupa publicul tinta. Putem incepe prin a cerceta conversatiile Facebook, tendintele Twitter, forumurile, chaturile, comentariile la stiri etc. Pentru a da un exemplu actual, pozitia noului presedinte Donald Trump cu privire la politicile internationale privind schimbarile climatice este pe buzele tuturor in ultima vreme. Acesta este un bun punct de plecare pentru a merge mai departe.

# Cum o putem rezolva cu un produs minim viabil? Dezvoltam o strategie de marketing de mare impact, rapida si cu costuri reduse, care poate fi masurata la milimetru. In acest caz, va depinde de resursele pe care ONG-ul le are la dispozitie (pagina web, newsletter, retele sociale, bugete, personal etc.).

In mediile 2.0, aceste tipuri de actiuni sunt mult mai usor de realizat. Cateva exemple care de obicei functioneaza bine daca sunt bine planificate si structurate: campanii de mailing de testare A/B, publicitate pe Facebook foarte segmentata, realizarea unui videoclip viral, sprijinirea influencerilor in actiuni, colaborari cu bloggeri etc. Posibilitatile sunt nesfarsite.

Masuram rezultatele. Pe Internet, totul sau aproape totul este masurabil, asa ca nu va fi greu de cuantificat impactul cantitativ al actiunii: vizite pe web intr-o luna, cresterea „like-urilor” in publicatii, rata de respingere in newsletter, vizualizari video etc. 

Invatam. Este timpul sa studiem datele, actiunile efectuate, problemele aparute si bunele practici pe care le luam cu noi.

Dupa cum puteti vedea, aceasta metodologie poate fi extrapolata oricarui tip de organizatie, fie for-profit sau non-profit, deoarece scopul final este de a avea un impact intr-un mod inovator, rapid si low-cost. Trebuie doar sa integrati metodologia Lean Startup cu Marketingul pentru a va duce compania pe calea Lean Marketing.