Primim mii de impacturi publicitare in fiecare zi. Pentru ca brandul nostru sa iasa in evidenta in ecosistemul digital, este esential sa planificam o strategie care sa reuseasca sa capteze atentia publicului nostru tinta. Facerea cunoscuta si consolidarea imaginii de brand pe Internet este o necesitate pentru orice strategie de marketing si pentru aceasta, publicitatea programatica este unul dintre cei mai buni aliati ai sai.

Ce este publicitatea programatica?

Odata cu evolutia tehnologiilor, au fost create spatii pentru a dezvolta noi forme de reclame. In acest sens, publicitatea programatica este un tip de publicitate online care se refera la o achizitie automata de spatii de audienta pe Internet. Conectati o marca cu utilizatorul printr-un anunt legat de acesta la momentul si locul potrivit.

Cu alte cuvinte, este o forma de publicitate display care permite agentului de publicitate sa acceseze o serie de spatii publicitare (numite inventar) prin intermediul platformelor tehnologice la cerere de pe site-uri. Cumpararea programatica permite agentului de publicitate sa-si conecteze marca cu destinatarul pe care il doreste, la momentul dorit si in locul geografic care il intereseaza cel mai mult.

Prin Big Data se realizeaza segmentarea publicului, iar publicitatea dvs. este directionata catre publicul indicat. Sistemul de publicitate programatica se bazeaza pe algoritmi DSP (Demand Side Platform) care creeaza relatii in spatii libere in diferite medii online cu date de la agentii de publicitate referitoare la tinta pe care o cauta. 

Publicitatea programatica urmareste sa stabileasca o strategie de publicitate nativa, sa efectueze o buna planificare publicitara in Social Ads sau sa creeze experti in reteaua de display Google Ads.

Prin urmare, am putea defini cumpararea programatica ca o noua modalitate de a cumpara spatiu in publicitatea online intr-un mod automat. Aceasta achizitie poate fi facuta in diferite medii si site-uri web de pe acelasi panou de control, cautand anumite audiente si utilizatori care sa aiba impact in momentele exacte.

Concepte cheie in procesul de publicitate programatica

Pentru a intelege mai clar cum functioneaza achizitia programatica, explicam cativa termeni relevanti

  • Platforme la cerere (DSP):  Platforme care va permit sa cumparati spatiu publicitar printr-un schimb de anunturi, cum ar fi Google Ad Manager, care include inventar publicitar de la editori.
  • (SSP): Mai bine cunoscute ca platforme de aprovizionare, care permit editorilor sa gestioneze si sa ofere spatiu publicitar agentilor de publicitate, vanzatorilor si altor parti interesate sa cumpere spatiu publicitar.
  • Platforme de gestionare a datelor (DMP):  Platforme care permit organizatiilor sa colecteze si sa gestioneze datele utilizatorilor in scopuri de marketing digital, cum ar fi publicitatea programatica.
  • Ad Exchange (AdX): Ad Exchange este locul unde DSP si SSP se reunesc pentru a cumpara si a vinde reclame. Unele sisteme de schimb de anunturi combina DSP, SSP si DMP intr-unul singur, astfel incat totul sa fie oferit atat editorilor, cat si agentilor de publicitate. 

Cum functioneaza publicitatea programatica?

Vom explica fluxul publicitatii programatice in pasi

  1. De fiecare data cand un utilizator ajunge pe un site web legat de publicitate programatica, procesul de publicitate automata este declansat. Deoarece publicitatea programatica are loc in milisecunde, utilizatorii nici macar nu o observa.
  2. Proprietarul site-ului web scoate la licitatie anuntul printr-un SSP.
  3. Agentii de publicitate liciteaza apoi pentru afisare. Aici intervine DSP-ul
  4. Cu o valoare atribuita utilizatorului respectiv, DSP trimite o oferta catre SSP. Este demn de remarcat faptul ca acest proces are loc in timp real, motiv pentru care unii se refera la publicitatea programatica ca  licitare in timp real.
  5. Cel mai mare ofertant este cel care castiga afisarea anuntului
  6. Anuntul apare pe site-ul web al utilizatorului
  7. Utilizatorul poate face clic pentru a converti.

Avantajele publicitatii programatice

In comparatie cu modelele de publicitate online mai traditionale, publicitatea programatica ofera o serie de avantaje. Dintre acestea putem evidentia:

Directionare de catre utilizatori si mesaje personalizate

Cu Big Data putem cunoaste utilizatorii intr-un mod mult mai larg in ceea ce priveste caracteristicile, utilizarile sau tipul de achizitie online. Aceste date ne ajuta sa realizam o segmentare mai mare a utilizatorilor care ne permite sa ajungem mai bine la publicul tinta.

In plus, segmentarea ne ajuta sa comunicam mai bine cu publicul tinta si mareste precizia in crearea unei campanii.

Pe de alta parte, geolocalizarea este unul dintre criteriile cele mai utilizate, deoarece prezinta posibilitatea de a oferi produsul sau serviciul ideal in momentul in care il cautati, intr-un mod personalizat. Pot fi concepute diverse mesaje pe baza profilului audientei. 

Automatizare si agilitate in procesele de achizitie

Publicitatea programatica se realizeaza intr-un mod automat. In acest fel, cumpararea programatica este directionata prin combinarea a trei platforme, care ofera impreuna un serviciu complet: Ad Exchange, DSP-uri si SSP-uri. 

Domeniul de aplicare

Datorita platformelor online, putem ajunge la un utilizator care se afla oriunde in lume. Acest punct se datoreaza extinderii cererii si ofertei in publicitatea programatica pe o piata globalizata. Varietatea suporturilor in care pot fi oferite diferitele servicii mareste oferta acestui tip de publicitate. Gama este mai mare. 

Masurati rezultatele si optimizarea

In cele din urma, datele abunda in campaniile programatice, iar pentru agentii de publicitate acest lucru aduce o mare valoare. Masurarea acestor date ofera posibilitatea de a vedea ce functioneaza si ce nu, precum si posibilitatea de a reajusta actiunile. 

Vorbim despre campanii modificabile in timp real, deci timpul in care poti reactiona este imediat. Acest lucru ofera un control mare asupra reclamei si posibilitatea de optimizare constanta. 

Cum sa dezvoltati o strategie programatica eficienta

Atingerea unui public interesat, RTB si achizitiile programatice au fost puternice printre obiectivele de cheltuieli ale agentilor de publicitate. Dar cum sa ajungeti eficient la un public tinta?

1. Identificati bine obiectivul campaniei

In primul rand, ca in orice strategie de publicitate, ceea ce trebuie sa facem este sa definim pe cine vrem sa ne tintim cu produsul sau serviciul nostru. Prin urmare, trebuie sa stabilim Buyer Persona pentru a acoperi nevoile. 

Pentru a face acest lucru, primul pas de facut este sa impartasiti punctele de vedere cu agentul de publicitate. Apoi, identificati un punct de atins si impachetati cifra clientului cu strategia programatica. Este o faza cheie care va determina performanta campaniei de publicitate. 

2. Selectati canalele 

In al doilea rand, trebuie sa gasim o modalitate de a ne optimiza performanta. De exemplu, realizarea unui studiu asupra canalelor care se potrivesc cel mai bine campaniei noastre este o sarcina obligatorie pentru a vedea cat de mult sa investim in fiecare dintre ele. 

Factori precum pretul, rata de clic , numarul de afisari sau actiunile de branding sunt puncte care pot ajuta la definirea rutelor care se adapteaza cel mai bine strategiei. Instrumentele folosite pentru realizarea oricarei actiuni in cadrul strategiei ofera o lume de posibilitati care evolueaza intr-un ritm foarte mare, asa ca actualizarea constanta in acest domeniu este importanta. 

Publicitatea programatica se bazeaza pe optimizari agile, asa ca ar fi interesant sa studiem posibilitatea de a putea masura rezultatele in timp real prin canalele care sunt decise. 

3. Segmenteaza publicul

Este necesar sa ne bazam pe o buna segmentare a datelor. De exemplu, daca scopul atragerii publicului este de a cumpara bilete pentru cel mai recent concert al unui artist international, primul lucru ar fi localizarea unui grup general de adepti ai acelui stil de muzica. Acest grup s-ar transforma in fani care si-au manifestat un anumit interes in cumpararea de bilete, apoi s-ar imparti in functie de locatie. 

Retineti ca scopul nu este de a investi in utilizatori, ci de a le transforma atentia intr-un client

4. Masurati performanta campaniei

In al patrulea rand, trebuie sa stabiliti diferitele evenimente in care doriti sa investiti in cadrul campaniei. Mai intai trebuie sa ai controlul asupra calendarului si bugetului acestuia. Pentru a realiza configurarea campaniei, tipurile de utilizatori trebuie sa fie clar diferentiate. Cel care va viziteaza site-ul web nu este acelasi cu cel care isi lasa datele. Prin urmare, ei nu trebuie tratati la fel. 

Este important sa investim in atribuire pentru a ajunge la concluzii mai tarziu si pentru a facilita astfel luarea unor decizii. Nu totul ramane online. Este interesant de vazut cum publicitatea programatica poate afecta performanta reala

5. Optimizare constanta

Ce aspecte au succes si care nu? Este o evolutie constanta care ne permite si sa invatam din greseli si sa le corectam aproape imediat. 

Strategia si performanta vor ajuta la mentinerea unei investitii bune si a rentabilitatii investitiei. 

Exemple de publicitate programatica

Iata cateva exemple de cumparare programatica:

  • Burberry

Campania Burberry Kisses a constat in reclame afisate pe desktop si pe dispozitive mobile in care utilizatorii puteau trimite saruturi imprimate pe ecran oricui doreau in mesaje formatate HTML5.

  • Nike

Aceasta campanie, intitulata Nike Phenomenal Shot, a strans peste 2 milioane de distribuiri si a prezentat anunturi grafice 3D interactive in 15 tari. Aceste reclame au fost distribuite de fanii lor pe retele in timp ce interactionau cu ei.

7 motive pentru a crea campanii de publicitate programatice

Vrei sa stii de ce ar trebui sa creezi campanii de publicitate programatica? Ia-ti notite!

1. Automatizare si agilitate in proces

Publicitatea programatica va permite sa gestionati campaniile rapid si eficient. Acest tip de publicitate elimina intermediarii din procesul de cumparare si vanzare a unui spatiu publicitar. Reclamele sunt publicate automat in functie de setarile pe care le-ati gestionat pentru campania dvs. de publicitate digitala. Trebuie doar sa decizi durata campaniei, mass-media in care sa apara si bugetul! 

2. Transparenta si control

Programatica este transparenta si permite cunoasterea tuturor datelor campaniei de publicitate din momentul lansarii actiunii si pana la incheierea acesteia. Care sunt paginile web si media in care au aparut anunturile, bannerele care au generat cele mai multe clicuri, care este rentabilitatea investitiei in publicitate, care este rata de conversie etc. 

3. Masurare in timp real

Functioneaza campania? exista date care pot fi modificate pentru a va implementa domeniul de aplicare? Programatica este masurabila si cuantificabila in timp real. Din acest motiv, oricand vei putea cunoaste performanta campaniei tale si, in plus, vei putea gestiona schimbarile si imbunatatirile pentru a realiza o mai mare amploare si optimizare a acesteia. Nu este necesar ca campania sa se incheie pentru a cunoaste rezultatele!

4. Segmentarea

Este esential sa stim pe cine dorim sa vizam cu o campanie publicitara. Concentrarea discursului si a-l face sa ajunga la potentiali clienti se realizeaza prin segmentare. De fapt, programul ofera o gama larga de optiuni de personalizare: dupa sex, gusturi, varste, media sau geolocalizare, printre altele. Concentrarea impactului intr-un mod geolocalizat este esentiala pentru a ajunge la publicul tinta. Impactul cu reclame pe cei care se afla intr-o anumita zona la nivel national, regional sau local va permite sa limitati si sa faceti reclamele dvs. sa ajunga la persoanele potrivite.

5. Rentabilitatea investitiei

Publicitatea programatica utilizeaza metoda platii-pe-afisari (CPM: cost pe mia de afisari). Si de fiecare data cand un utilizator viziteaza un site web sau o aplicatie, spatiul sau publicitar este licitat automat. Acest lucru se intampla de milioane de ori pe secunda, cu mii de companii pregatite sa-si plaseze ofertele si sa-si afiseze reclamele datorita platformelor precum ONiAd, care permit organizarea si gestionarea acestor licitatii astfel incat advertiserul sa-si arate reclamele publicului tinta. In acest fel, reclamele vor aparea in fata potentialilor dvs. clienti, pe site-urile pe care le decideti si in intervalul de ore selectat. Este suma eficientei si eficacitatii care face ca investitia facuta in publicitate sa fie profitabila.

6. Pozitionarea si domeniul de aplicare

Un alt beneficiu al acestui tip de publicitate este acoperirea sa larga a publicului. Pe Internet exista peste 4 milioane de oameni conectati zilnic si printre toti acesti utilizatori se numara potentialii dumneavoastra clienti. Lucrul bun la publicitatea online este posibilitatea de a plasa un brand, produs sau serviciu in mintea consumatorilor. Pentru a face acest lucru, una dintre cele mai utilizate resurse este retargetingul, care consta in re-impactarea acelor utilizatori care v-au vizitat deja site-ul prin mesaje si anunturi personalizate. 

7. Adaptabilitate la dispozitive

In cele din urma, publicitatea programatica are un design responsive , astfel incat reclamele se vor adapta la diferite dispozitive. Clientii sunt pe toate platformele si paginile web. Prin urmare, adaptarea design-urilor si a bannerelor publicitare la diferitele optiuni de navigare este esentiala. Anuntul dvs. trebuie sa fie vizibil optim pe un mobil, computer sau tableta. 

Cresterea publicitatii programatice

In plina revolutie digitala in care captarea si achizitia de utilizatori are loc prin medii digitale precum publicitatea pe Internet, 70% din aceasta corespunde achizitiei programatice, potrivit raportului privind Investitiile in Digital Media publicat de IAB.  

In acest sens, cheltuielile pentru publicitate programatica in anul 2021, conform Statista, au fost de peste 150.000 de milioane de dolari si aceasta industrie se dubleaza la fiecare 4 ani, asteptandu-se sa creasca cu 35% pe an pana in anul 2025. publicitate intr-una dintre cele mai active si mai profitabile industrii de pe intregul internet.

In ciuda faptului ca au mai multe instrumente de publicitate si ca pot ajunge la diferite audiente, este din ce in ce mai dificil si mai costisitor pentru companii sa obtina trafic calificat. Datorita cresterii exponentiale a CPC-urilor in cadrul Google Ads si a nivelului ridicat de concurenta in mediul SEO, pietele mai mature trebuie sa caute alternative pentru tehnicile de atragere .

Acest lucru este demonstrat de studii precum Ascend2, care indica faptul ca publicitatea programatica va continua sa creasca in Spania si estimeaza ca 66% dintre agentii de publicitate vor investi in ea in lunile urmatoare. In plus, el subliniaza ca principalul motiv pentru a continua sa parieze pe aceasta tehnologie pentru 60% dintre ei este rentabilitatea investitiei acesteia.

Acest lucru coincide cu un alt raport publicat de IAB, care dezvaluie ca noua din zece agenti de publicitate europeni (86%) isi vor spori investitiile in publicitate programatica pe televizoarele conectate in lunile urmatoare. Pe de alta parte, surse precum eMarketer spun ca cresterea va veni in principal din cheltuielile pentru mobil si video si ca aproximativ 63% din investitia in video va veni de pe dispozitive mobile.

De ce sa studiezi publicitatea programatica?

Daca nu v-ati decis inca sa va specializati in  publicitate programatica, cu siguranta veti decide sa faceti acest lucru atunci cand va spunem ca este unul dintre cele mai puternice domenii si care are cea mai mare nevoie de profesionisti din lumea digitala.

Cresteti publicitatea activata prin voce

Este una dintre  tendintele in publicitate programatica  din ultimul an. Publicitatea programatica este mai necesara ca niciodata. Numai anul trecut, peste 56 de milioane de difuzoare inteligente au fost livrate in diferite case, asa ca achizitia prin intermediul tehnologiei activate prin voce este o oportunitate de aur pentru companii, care au nevoie urgent de profesionisti calificati.