Parcul tematic din California si ramurile sale internationale sunt mai apreciate ca niciodata pentru ambarcatiunile si designul lor. Sunt arta, simboluri ale capitalismului necontrolat sau ambele.

In arta ne pierdem amandoi si ne regasim, spune vechea zicala. Este greu sa ne gandim la un loc care intruchipeaza acest lucru mai bine decat Disneyland, plantatia de portocale din California a devenit emblema culturii SUA in care vizitatorii si-au pierdut de sase decenii acum.

Pe langa faptul ca le permite vizitatorilor sa se cufunde in tari imaginative prin care pot merge (si calari), este, de asemenea, plin de descoperiri despre psihicul Americii. „Este o fereastra extrem de revelatoare a modului in care America interpreteaza lumea si pe ea insasi”, spune Todd Martens, un scriitor din Los Angeles si auto-descris dependent de Disneyland. A pasi in Disneyland, noteaza el, este ca a pasi intr-o carte de povesti, care se intinde pe mai multe Americi care nu au fost niciodata.

Iata cum se intelege Vestul Salbatic, plin de prosperitate in goana dupa aur si saloane de radacina (Frontierland). Exista chiar si o viziune a unui viitor retro-fantastic, care prezice coloniile SUA care vor prospera printre stele (Tomorrowland). Fantezie ar putea fi, dar acestea ne vorbesc despre tara care le-a creat, despre dorintele si proiectiile ei. “Binelesi raul “, asa cum spune Martens.

Dar este arta Disneyland? Cu siguranta, in ultima vreme, a existat o dorinta tot mai mare de a o vedea ca atare. Cu toata proeminenta culturala a Disneylandului si, in ciuda celor 18,6 milioane de vizitatori pe care ii atrage in fiecare an, parcul nu a fost in mod traditional discutat in acesti termeni. Nici parcurile sale surori din Florida, Tokyo, Hong Kong, Paris sau Shanghai (toate acestea sunt, de asemenea, rani, potrivit puristilor Disneyland, care sustin ca Disneyland este singurul parc pe care si l-a facut Walt Disney si, prin urmare, singurul care conteaza cu adevarat) .

Cu toate acestea, acest lucru se schimba. Luna trecuta, o noua serie de documentare, Behind The Attraction, a debutat pe Disney +, evidentiind pentru prima data ingeniozitatea tehnologica si artistica care intra in cele mai faimoase plimbari ale parcului tematic. Urmeaza o fascinanta istorie aprofundata a parcului, The Imagineering Story, care a avut premiera pe Disney + in 2019. „Pentru prima data, Disney incearca sa-si spuna propria poveste si sa recunoasca ingredientele care alcatuiesc magia”, spune Mark Brickey, un artist si prezentator al carui podcast Disneyland for Designers dezvaluie secretele de design care fac loc sa bifeze. Spectacolul sau este o dovada ca nu doar Casa Soricelului conduce conducerea in lupta pentru recunoasterea artei sale. Online, un bazin de podcast-uri, site-uri web, Au aparut canale YouTube si conturi Instagram care descompun functionarile interioare ale parcului si imping sa fie reconsiderat in cultura noastra. De zeci de ani, Disneyland a fost sinonim cu distractie frivola si divertisment alimentat cu floricele. Acum, fanii doresc ca o stea sa fie vazuta ca Disneyland mai mult decat atat.

Mutarea acului nu este usoara. In 2015, Martens a scris un articol pentru Los Angeles Times, intitulat Single Rider: Going Solo at Disney. Acesta a detaliat o parte din stigmatul pe care il primeste ca barbat de 30 de ani care adora Disneyland: „viitoarea iubita [care] a spus ca este infioratoare”, privirile confuze la petreceri. Piesa s-a incheiat cu o minciuna. – Ramai aici pentru afaceri? o intreaba o chelnerita intr-o seara, in timp ce ia masa doar intr-o steakhouse Disneyland. El le spune ca este „aici cu sora mea si cu sotul ei, dar au copii si deja i-au spus o noapte”, cateva clipe mai tarziu, este inundat de regret, in timp ce isi da seama ce ar fi trebuit sa spuna: ca merge singur la Disneyland ”pentru ca Vreau sa cred ca piratii si navele spatiale personale coexista si vreau sa cred ca acestea ‘ Inca este posibil sa rezolvi fiecare problema cu un sarut. Disneyland ma pune sub acea vraja ”.

Indiferent daca este pe Pamant sau in cosmos, speram ca Disneyland incepe sa primeasca recunoasterea pe care o merita ca un site de excelenta artistica in loc de simpla valoare de divertisment. Parcurile tematice sunt suportul final. Oamenii au spus ca filmul este suportul final, deoarece combina toate celelalte forme de arta: sculptura, pictura, muzica, sunet, iluminare intr-un singur produs. Parcurile tematice sunt un pas mai departe de asta, deoarece iau fiecare ambarcatiune si le combina intr-o singura experienta.