Ce inseamna in esenta vesmantul clasicitatii pentru un artist de talia lui C.Nitescu ? Inseamna a cultiva cu precadere virtutile echilibrului in gandire si discurs plastic.Discipol al Profesorilor Julien Podlipny(la Timisoara) si Eugen Popa (la Bucuresti) maestrul Constantin Nitescu a imbracat toga clasicului fara pedanterie sau academism de circumstanta.

Distingo-ul creatiei sale este dat de o anume fervoare a trecerii de la un gen la altul,-peisaj, portret, natura stsatuca-toate asezate sub semnul olimpian al analizei.Rafinat psiholog al chipului uman, artistul reface in egala masura varstele si miscarile anotimpurilor(v. indeosebi lucrari precumIarna,Toamna). Natura introspectiva,pictorul isi inveleste gama cromatica cu o infinatate de sensuri si semne afective, capabile sa redea conturul unui sentiment:nostalgia,dorul,tristetea,clipa de veghe ori de amintire(v.tabloul infatisand chipul femeii in varsta,aureolat de o anume bucurie interioara.). In generatia sa, C.Nitescu este o figura singulara , un un devotat al ratiunii dominante.

De-a lungul fecundei sale cariere, artistul si-a ordonat trairile potrivit unui decalog conceptual bine temperat.Respectul pentru armonia compozitiei si a desenului i-a fost insufletit de maestrii sai, e.Popa,si inconfundabilul Julien Podlipny. Evitand capcanele stilistice ale modernitatilor nedecantate valoric, creatorul se-mparte intre autonomie si rigoare, intre exercitiul contemplarii (v.puterea de incantatie a balerinelor, surprinse in ipostaze extatice, si magia dansului, prin dominante de rosu, albastru si galben si acela al bucuriei fiintei.Eu caut ceea ce dureaza spunea , sugestiv candva, Al. Philipide.Acestui vers sigiliu i se poate,de alt fel, subsuma si creatia lui C.Nitescu, aflat la varsta blagiana a tainelor rostirii.Istorie si natura se-mbina organic in tematica operei sale.Artistul nu a ramas prizonierul unei formule sau ecuatii plastice.Nu si-a absolutizat precum altii optiunile.Dimpotriva, a cautat dincolo de artificii de gandire, acel semn distinctiv al valorii, al autenticitatii inspiratiei(acesta fiind si mesajul nprimit de la maestrul sau, creator de scoala, I.Podlipny.)

Nici o tensiune a ideii plastice nu e lasata in voia hazardului.Culoarea nu se sufoca cand este privita.generatia lui C.Nitescu a stiut sa traverseze variile mode si voci plastice ale timpului fara ostentatiesau retorica simplificatoare:ea a aderat astfel la o demnitate a actului artistic chemat sa legitimeze un ideal, sa-l faca veridic, dincolo de efectele conjuncturalului. Arta maestrului nitescu imprumuta acel singular din lectia clasicilor:capacitatea deplinei maturitati.